Autóüveg javítás vagy csere?

Ez a tájékoztató nem feltétlen a szakemberekhez szól, hanem a forgalomban közlekedőknek nyújt támpontot, hogy alaposan meg tudják fontolni mielőtt eldöntik a hiba orvoslását.

Az autós életében többször előfordul, hogy szélvédőüveget felverődő kavics által okozott sérülés éri. Nagy bosszúsággal, utánjárással és természetesen magas költségekkel számolhat az ember. Szerencsésebb a helyzet, ha casco biztosítása van, de ez csak az anyagi dolgokra nyújt fedezetet és nem teljes mértékben. Minden ilyen esetben érdeklődjön biztosítójánál, hogy milyen feltételekkel tudja költségeit csökkenteni vagy a későbbiekben hogyan változhat a bónusz besorolása.

Bővebben a javítással szeretnék foglalkozni, mert a szakterületünk a hiba gyakorlati megoldására tud segítséget adni. Tehát kezdjük az elején.

Az első szélvédőt éri a legtöbb mechanikai sérülés. Minden autóval közlekedőnek rémálma az éles csattanó hang, aminek az első ijedtség utáni következménye a szélvédő szemrevételezése.

Első teendőnk annak eldöntése, hogy a sérült üveg milyen állapotú. Ha éjszakai vezetésnél túl zavaró a szembejövő autók fényszórója, akkor a szélvédőn a sok karcolás a fényt megtöri. Tisztítsuk meg az üveget óvatosan, hogy a szennyeződés ne kerüljön a sérülésbe, vizsgáljuk át kívülről, belülről különböző fényviszony és háttér mellett.

Amennyiben látóterünkben erős karcok vannak és a sérülés is ott keletkezett, akkor a cseréről érdeklődjünk több autóüvegező műhelyben és kérjünk árajánlatot. Az árak eltérőek lesznek ezért fontos rákérdezni az üveg gyártójára, mert a gyári beszállítók méretpontos, azonos színezetű üvegei jobb minőségűek és hosszútávon megtérülő befektetésnek bizonyulnak. A tájékozottság mindenképpen előnyt jelent. Az autóüveg ragasztása sokat fejlődött és változott, mert az autógyárak egyre több követelményt támasztanak a poliuretán ragasztóanyag gyártók felé. A ma gyártott autók nagy részénél már nemcsak az üveg rögzítése a cél. Az anyagmennyiség és súly csökkentése érdekében az autóüvegeknek is teherhordó, merevítési feladata van, ezért növelni kellet a ragasztóanyagok szilárdságát. Kifejlesztették a DINITROL 9100 ragasztóanyagot. Az autógyárak régen csak acélt használtak a karosszéria készítésére, most alumíniumot, műanyagot, ötvözeteket is alkalmaznak. A kapcsolódó elemek között korrózió keletkezik nedvesség hatására, ha a közöttük lévő ragasztóanyag nem képes elszigetelni a különböző töltésű anyagokat. Különösen figyelni kell arra, ha az üvegben fűtőszál, rádió, tv, gps antenna van integrálva. Az elektromosságot vezető ragasztóanyag a vétel tisztaságát és erősségét is nagymértékben rontja. A DINITROL 9100 HMLC szélvédőragasztó ezeket a követelményeket teljesíti. Amennyiben az autógyártó nem támaszt ilyen követelményeket, úgy a DINITROL 501 FC általános szélvédőragasztót alkalmazhatjuk.

Térjünk vissza az elejére.

A szélvédőüveg állapota megfelelő. A kavicsfelverődés javításának hosszú múltja van és sok vállalat szakosodott erre a területre. Speciális anyagokkal és szerszámokkal a hiba javítható és nem igényel hosszú időt, költsége is kedvezőbb. A szélvédőn lévő kötelező matricák nem vesznek el és a belső visszapillantó tükröt, sem kell újra visszaragasztani. Döntést kell hoznunk ismét, mert a javíthatóság mértéke függ a kipattant üveg nagyságától és a törés elhelyezkedésétől. Jó anyagokkal a szakember a hosszú repedést és a különböző fajtájú (csillag, kagylós) töréseket jó eséllyel meg tudja javítani. Nehezíti a feladatot ha a törés az autóüveg széléhez közel van, mert akkor a munkafolyamat közben vagy a későbbiekben is elrepedhet. Drága üvegnél érdemes ezzel kísérletezni, mert így a helyreállítás költsége kedvező, 5000 – 10000 Ft között lehet.

Fontos lefedni a törést és mielőbb elvégeztetni a javítást, mert a szennyeződést nehéz eltávolítani a kráterből!

A lyuk feltöltése hasonlóképpen történik, mint a fogászaton egy rossz fog tömése. Tisztítással kezdődik, amit speciális fúrógéppel vagy tűvel lehet elvégezni. A törés fajtája határozza meg a gyanta típusát, amelyből a Wibotec ötféle sűrűségűt forgalmaz. Egy vékony repedéshez jó kapilláris hatású anyagra van szükség, amit az általánosan alkalmazható gyantával nem lehet elérni. Az üreges törésekbe közepes sűrűségű anyagot préselnek, szilikon tömítés és csavarprés segítségével. A záró réteget egy kemény gyanta alkotja, amit száradás után penge segítségével síkba hántolnak és políroznak. A munkafolyamat szakértelmet, figyelmet és jó Wibotec szerszámokat igényel.

Tájékoztatónk ismeretében keressünk helyszínt a javítás elvégzésére. Azt azonban tudnunk kell, hogy a javító gyanta legfontosabb tulajdonsága, hogy UV sugárzásra köt. Tehát nyílt területen védekezni kell a napfény ellen, amit sátorral vagy árnyékoló felülettel tudnak megoldani a szakemberek, mivel a gyantának először a repedés mélyére kell bejutni és csak azután (kb. 15-20 perc) lehet a gyantát UV sugárzásnak kitenni. A legjobb eredményt zárt helyen UV lámpa segítségével lehet elérni.

Kedves autóval közlekedő. Remélem ez a tájékoztató, segítséget nyújt Önnek. Ha nem is tértem ki minden részletre, megpróbáltam a kavicsfelverődés által okozott károk megoldásához segítséget nyújtani.

Tisztelettel:

Szemerédi József